יום רביעי, 30 באפריל 2014

מי יודע מה יקרה אם אעמוד במשך שתי דקות עם ידיים על המתניים בתנוחה של מכ"ית?

מקור
Amy Cuddy טוענת שאם אעשה את זה, זה ייתן לי תחושת כח ואפילו ישפיע על הורמונים בגוף שלי. כן, נשמע קצת הזוי שתנוחת הגוף שלי כל כך תשפיע עליי, אך זה מה שעולה ממחקרים שהיא מצטטת. אז ההמלצה שלה היא: באופן מודע, גם אם לא טבעי (בהתחלה) בהזדמנויות בהן חשוב להפגין נוכחות נראית, אסרטיביות, ובטחון עצמי, כדאי לעמוד בתנוחות שמיצגות תכונות אלו, למשל: ידיים על המותניים וראש מורם וזקוף או ידיים מונחות על שולחן בהתרסה כאשר עומדים או עמידה עם ידיים למעלה בתנוחת ניצחון. התנוחה עצמה תשפיע לא רק על המתבונן בך אלא גם עליך ועל ההורמונים (מוריד את אלו שמשפיעים על לחץ ודיכאון ומעלה את אלו שאחראים לדומיננטיות ובטחון עצמי). שימוש בתנוחות כאלה מביא בהמשך לאימוץ שלהן ולשינוי בתחושת המסוגלות. טוב, היא לא מתכוונת שנעמוד כל הזמן בתנוחת ניצחון, אבל אם צריך, אפשר למצוא פינה נסתרת (אפילו בשרותים לפני ראיון עבודה) ולתרגל, התחושה תשתנה די מהר. 
Fake it until you become it
ממליצה לצפות בכל ההרצאה (יש אפילו כתוביות בעברית).



יום שבת, 19 באפריל 2014

לשבור את הקרח? זהירות ספוילר

לפני כמה ימים צפינו כל המשפחה בסרט "לשבור את הקרח" Frozen של דיסני. היססתי, כיוון שזהו עוד סרט נסיכות של דיסני (ועל נסיכות ורודות עם נצנצים כבר כתבתי בעבר...), אבל רציתי לראות אם השתנה משהו מאז סרטי הנסיכות הישנים. 
אז מסקנה: יש בהחלט שינוי. אמנם הסרט מתחיל כמו סרטי דיסני ופיקסר רבים במות ההורים (שמתם לב לזה פעם שגם בנמו, טרזן, עידן הקרח, במבי, ועוד רבים אחרים אחד ההורים או שניהם מתים בנסיבות טרגיות כבר בהתחלה...), אך יש בהחלט נקודות אור בדמות הנסיכה אנה. אנה היא נסיכה אמיצה, נועזת, שובבה, אסרטיבית כשהיא רוצה משהו שחשוב לה ועיקשת לעשות מה שצריך גם אם יש לזה מחיר. היא פוגשת נסיך די בהתחלה ומתאהבת, הוא מיד מציע לה נישואין והיא מסכימה כמובן, אבל אז אחותה, ששומעת את הבשורה מתנגדת בתוקף ואומרת לה "רק הכרת אותו וכבר את רוצה להתחתן איתו!?". הנסיך הוא הbad guy ואין חתונה בסוף (הזהרתי שיש ספוילר...:)), והסוף שובר את המיתוס שהוכחה של אהבה יכולה רק לבוא בצורת נשיקה מהבחור שמאוהב בנסיכה, הוכחה של אהבה יכולה לבוא מהנסיכה עצמה שמגנה על אחותה, והשורה התחתונה היא: אהבה יכולה להמיס לב של קרח.
אחרי כל התשבוחות, נשאר בכל זאת לציין, שלמרות כל המאמצים בתחום התסריט, עדיין יש לנו שתי נסיכות רזות באופן מזעזע, תשפטו בעצמכם:


יום רביעי, 2 באפריל 2014

ומה אומרים ילדים כששואלים אותם "למה יש פחות נשים במדעים וטכנולוגיה?"

במרץ בשנה שעברה לבקשתה של המחנכת, הרציתי לפני ילדי השכבה של הבן שלי, שהיה אז בכיתה ו', על "נשים במדע וטכנולוגיה". השנה היא שוב ביקשה שארצה ושמחתי להיענות לבקשתה. הפעם הרציתי לשתי  כיתות ה' ושתי כיתות ו' (כל כיתה בנפרד. הדיון הרבה יותר משמעותי מאשר בפורום גדול).
רציתי לחלוק איתכם מקצת מהסיבות שהילדים העלו לעובדה שציינתי בפניהם ש"ישנו מיעוט נשים שעוסקות בתחומי המדעים והטכנולוגיה":
יש ילדים שאמרו, שזה בגלל שנשים יותר מטפלות בבית ובילדים: ילדה אחת העירה, שדווקא אצלה המצב די שיוויוני שני ההורים עושים הכל; אחד העיר שאצלו אבא משתתף קצת, הוא מחזיר אותם מהחוגים.... (באמת "כל הכבוד" לשותפות...); אחר אמר שאמא עובדת מהבית אז היא עושה הכל ואבא חוזר אחרי 7 בערב - אם זה היה ילד בוגר יותר, הייתי מאתגרת אותו ושואלת למה זה ככה לדעתו, אבל הרגשתי לא בנוח לגרום לו לפקפק בבחירה של ההורים שלו....
יש ילדים שאמרו, שבנות מתעניינות פחות בתחומים האלה ומתעניינות יותר בתחומים אחרים, למשל בריקוד ובאומנות. אחר אמר שהן מתעניינותיותר בתסרוקת שלהן (בהקנטה לבנות הכיתה שלו....). בתשובה הראיתי להם צעצועים מקובלים לבנות וצעצועים מקובלים לבנים. שאלתי אותם מי יתעניין יותר בהנדסה ובבניה מי ששיחק במשחקי הרכבה מתוחכמים או מי ששיחקה בברבי, הלבישה ואיפרה אותה, ושיחקה משחקי תפקידים עם בלנדר, מגהץ ושואב אבק...? אחד הילדים ענה לי, שהילדות אוהבות לשחק במשחקים האלה וכשהוא לקח את האחיינית הקטנה שלו לקנות לה מתנה, אלה הדברים שהיא בחרה. בהמשך השיחה אחרי התשובות שלי, הוא כבר התחיל למלמל - "אז הכל בגלל ההורים"... היה חשוב לי לציין להם, ששום דבר לא נעשה בכוונה רעה, קונים לילדה ברבי והיא שמחה עד השמיים, אז גם ההורים מרוצים, והכל נראה טוב, רק שאין מודעות להשפעה על הילדות.

יש ילדים שאמרו שזה בגלל ההיסטוריה, בגלל שבעבר אסרו על נשים והקשו עליה ללמוד ולעסוק בתחומים האלה (הילדים הפנימו מה שסיפרתי להם כמה דקות קודם בתחילת ההרצאה...).
היה ילד שאמר שהבנים שתלטנים, ומישהי לא הבינה איך זה משפיע. לכן נתתי לה דוגמא, שקורית לעיתים קרובות בכיתות הפיזיקה: ממחקרים עולה שלבנות חשוב להבין את החומר לעומק ולא רק באופן טכני ולכן הן שואלות יותר שאלות, הבנים מגיבים בצורה לא נעימה ו"משתיקים" אותן במשפטים כמו "עוד פעם את עם השאלות שלך!".
אחת הבנות לא הבינה איך זה שדווקא הבנות, שבבית ספר יסודי נראות שחשוב להן להשקיע בלימודים יותר מהבנים, לא מספיק פונות לתחום. ואני עניתי שאכן, מה שקורה הוא שבחטיבת הביניים, בנות שקיבלו 75 במדעים ו/או מתמטיקה אומרות לעצמן שהן כנראה לא טובות מספיק ולא לומדות את התחומים האלה באופן מוגבר, לעומתן, בנים עם אותה תוצאה אומרים לעצמם שדי ברור שהם יפנו לתחומים האלה. ולכן בנות צריכות יותר עידוד ללמוד ולעסוק בתחומים האלה.
לסיכום, הדיונים היו מעניינים וגרמו לילדים לחשוב קצת אחרת, כמובן שזו טיפה בים, אבל טיפה ועוד טיפה...

יום שבת, 22 במרץ 2014

Lammily - ברבי בפרופורציות אנושיות



ניקולאי לאם, אומן וחוקר החליט שנמאס לו לחכות לחברות הצעצועים כדי שייצרו בובות שניתן לשחק בהן כמו עם ברבי אבל שתהיינה להן פרופורציות אנושיות ממוצעות. הוא מתכנן לייצר בובה כזו ולשם כך יצא לגיוס המונים. הוא היה זקוק ל 95 אלף דולר אבל עד כה אסף 434 אלף דולר! אלפי אנשים כבר הזמינו את הבובה (שתצא לשוק רק בנובמבר 2014). למילי היא חזקה, ספורטיבית, מאופרת קלות והלבוש שלה יחסית פשוט. האם יצליח ניקולאי לעשות שינוי בעולם הבובות בעולם? את זה נדע רק בעוד כמה חודשים, אך זה בהחלט נראה מבטיח. 

הנה הסרטון שנמצא באתר הגיוס:




יום שני, 10 במרץ 2014

"בישראל של ימינו יש שיוויון מלא בין גברים לנשים ולכן אין עוד צורך ביום האישה" (מתוך כתבה מתאריך 7.3.2065)

אני לא יכולה לא להסחף אחרי "פסטיבל" יום האישה. מצד אחד ברור כי אילו היה שיוויון בין נשים וגברים גם בתאוריה וגם באופן מעשי לא היה ממש צורך ביום מיוחד לאישה וכל עוד יש יום כזה, זה אומר שיש עוד דרך לעשות, כדי שהשיוויון יתגשם. מצד שני, להעלות את המודעות לנושא שבוע אחד בשנה ואז לשכוח מזה, זה לא מספיק אבל זו בוודאי התחלה טובה - טיפה ועוד טיפה ונגיע לשם. זו הסיבה שבגללה אני כותבת את הבלוג הזה (חגגתי שנה לבלוג בחודש שעבר :)), להעלות את המודעות, אצל הורים, אצל מורים ובכלל אצל כולם. אנשים אומרים לי, שיש דברים שכתבתי שבאמת גורמים להם לפקוח עיניים והם מסתכלים במבט קצת אחר וביקורתי יותר על העולם. האמת, זה לא נעים להיות זו שלא צוחקת מבדיחה נוספת על נשים או פרסומת שמציגה נשים באופן מגוחך וסטריאוטיפי, מה לעשות? כאשר העיניים נפקחות, פתאום רואים דברים ב"משקפיים" אחרות וקשה לראות מה מצחיק בזילזול בנשים.
אז עשינו כברת דרך, אבל יש עוד דרך לפנינו.
יש הרבה מוסדות ציבוריים שיזמו ארועים לקראת יום האישה (ויש כאלה שגם לא...), חלק מהארועים הם סתם ימי כיף, חלק עוסקים בחיצוניות נשית (טיפוח הנשיות...), חלק נותנים העצמה מגדרית (עידוד לשאוף למעלה) וחלק קוראים תיגר על הסדר החברתי הקיים עם הרצאות ושיחות ביקורתיות על מקום הנשים בחברה.
אי אפשר בלי קצת נתונים (כתבת ynet):
שכר - בלימודים אקדמאים נשים מתקדמות אף יותר מגברים, אבל מסתבר שזה לא ממש עוזר להן להשתכר יותר. הן עדיין מרוויחות בשליש פחות מאשר גברים. רציתי לציין שיש שיפור, כי ב-1990 הפער היה 42%, אבל אנחנו 25 שנה אחרי 1990, לא נראה לכם שהפער היה אמור להמחק כבר?? בקצב הזה רק בעוד חמישים שנה השכר יהיה שווה.... הפער אינו רק בדרגים זוטרים ולא רק בגלל שדי הרבה נשים עוסקות 
במקצועות שבהם השכר נמוך יותר באופן כללי, חלק מועסקות דרך חברות כח אדם ולעיתים עובדות במשרות חלקיות, אלא גם בגלל חלוקה לא שיוויונית של נטל גידול הילדים וגם בגלל שהן לא מתמקחות על השכר שלהן כמו שגברים עושים. כדי לטפל באי השיוויון הזה הוקמה תוכנית שנקראת "שוות ערך - לקידום שכר שווה".
יצוג שווה - מה מספר לנו דו"ח מבקר המדינה? הדו"ח מתאר שקיים תת-ייצוג של נשים בדרגים הניהוליים הבכירים, כלומר, למרות ש64% מהעובדים בשרות הציבורי הם נשים, רק 30-40% מהמנהלים הם נשים. הנשים נתקעות בשלב הניהול הזוטר ומתקשות להתקדם ממנו (כן, גם כאן, תקרת זכוכית). אפילו בתחום הרפואה: אין כמעט מנהלות בתי חולים (למרות שיש יצוג שווה של רופאות ורופאים). 
מאתר CIMA
גם בחברות הגדולות (תעשיה אוירית, חברת חשמל ועוד רבות)  ובתאגידים גדולים (מועצת מקרקעי ישראל, מועצת רשות ניירות ערך, ומועצת רואי החשבון) יש מעט מאוד נשים בהנהלות. ולא נשכח לספר על האקדמיה, שבה בכל הדרגות האקדמיות הבכירות מספרם של הגברים הוא עד פי שלושה ויותר לעומת זה של הנשים ובאקדמיה הלאומית למדעים ייצוג הנשים הוא "מזערי": 8 נשים מתוך 105 חברים, כאשר ב2012 צורפו לאקדמיה תשעה חברים חדשים, כולם גברים (באמת? אין אפילו מדענית אחת נוספת הראויה להתקבל לאקדמיה למדעים? מה, אנחנו צרפת בשנת 1911??).
חשבתי לסיים עם מילותיה של ח"כ ד"ר עליזה לביא (יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי): "הנתונים מפוצצים בפנינו בעצמה את אשליית התקדמות השוויון בחברה הישראלית. פעם נוספת מוטחים בפנינו פערי התפקידים במלוא עליבותם."
אבל החלטתי לתת ציטוט חיובי מתחום אחר: שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "נשים מאופיינות בנהיגה זהירה יותר מאשר גברים בכל קבוצות הגיל. הדבר מתבטא במעורבותן הנמוכה יותר באופן משמעותי בתאונות דרכים קשות וקטלניות. הסברה וחינוך יעודדו נשים לקחת יותר את מפתחות הרכב ולתת לגברים לשבת לידן". ולכן לנהוג כמו אישה זו מחמאה!

יום שלישי, 4 במרץ 2014

נחשו מה הבת שלי בנתה עם מתנת יום ההולדת שלה...

לפני כמה זמן כתבתי על Goldiblox וסיפרתי שחיפשתי מתנת יום הולדת לבת הקטנה (8). מתנה שתהיה מעניינת, מאתגרת ובעלת ערך חינוכי וגם כיפית כמובן. בחיפושי גיליתי את חברת Engino וחשבתי להביא מחו"ל משחק שלהם, אבל אז גיליתי שיש להם יבואן שנמצא ברעננה. חקרתי קצת מה כדאי לקנות ולבסוף קנינו לה ערכה עם די הרבה דגמים וגם מנוע. מובן שהייתי סקרנית לדעת האם היא תתלהב או תתאכזב מהמתנה, והיא התלהבה!
מיד אחרי יום ההולדת היא פתחה את הערכה והתחילה לעבוד. הדגם שהיא בחרה היה של מנוף, כמו זה שרואים באתר בנייה (ובמוחי, שעדיין מוטמעות בו שנים של חלוקה של צעצועים למשחקים של בנים ושל בנות, חשבתי לי "באמת?? היא רוצה לבנות מנוף??" ואז אמרתי לעצמי "איזה יופי! היא רוצה לבנות מנוף! כנראה שאני מצליחה להעביר את המסר לדור הצעיר..."). המודל היה מורכב והעבודה עליו לא נגמרה במשחק חד פעמי. הסיפוק שלה ושלי, כאשר היא סיימה והיה לה מנוף עם מנוע שהעלה והוריד חפצים, היה גדול.
הערכות הבסיסיות מתאימות לילדים מגיל 5, אבל המתקדמות לגילאים כבר יותר בוגרים, שימו לב, שרק בערכות הגדולות יש מנוע שהופך את התוצאה למשהו פעיל יותר ולפעמים גם מעניין יותר. עוד לא בנינו דגמים נוספים אבל זה בהחלט משחק שאני ממליצה עליו לבנות וגם לבנים. אם אתם כהורים תתתיחסו בטבעיות לקניה של משחק שיש על עטיפתו טרקטורים, מנופים ומסוקים כמשחק שמתאים לבת שלכם, יש סיכוי טוב שהוא גם יתאים לה...

יום רביעי, 12 בפברואר 2014

למה בכלל ללמוד פיזיקה לבגרות?

ביום חמישי האחרון, יצאתי מוקדם יותר מהעבודה, לקחתי את בת העשרה שלי מבית הספר ונסענו לכנס "בנות בוחרות פיזיקה" במכון ויצמן. (תקציר המסרים מהכנס מודגש למטה). 
הגענו קצת מאוחר לכן הפסדנו את דברי הפתיחה וגילינו אולם מלא מפה לפה במאות נערות, שהגיעו ממש מכל רחבי הארץ, אפילו מדימונה ומבית ג'אן. אחרי הפתיחה היו שלוש בחורות שסיפרו את סיפורן, כולן למדו פיזיקה 5 יח"ל כמובן. אחת  היא כיום כתבת בגל"צ וכך הבהירה, שגם אם לומדים פיזיקה זה לא אומר שבהכרח עוסקים בתחום בהמשך, אבל זה פותח דלתות לעתיד; אחרת לומדת באוניברסיטה מתמטיקה ופיזיקה, ושלישית למדה גם הסטוריה 5 יח"ל ומאוחר יותר היתה גם בקורס חובלים (האישה הראשונה שסיימה קורס חובלים במגמת אלקטרוניקה) ולומדת כיום משפטים, בקיצור - התרשמנו! 
בשלב הבא בתוכנית הכנס, היתה מורה למדעים שלמרות הבעיות הטכניות שהיו עם המקרן בזמן המצגת שלה, היא התמודדה עם זה בקלילות והציגה את תוכנית הלימודים (קצת מהר מידי לטעמי). היא גם הוכיחה לנערות בקהל שבקבלה לאוניברסיטאות לתחומי מדע וטכנולוגיה, מה שחשוב הוא האם למדת 5 יח"ל מתמטיקה ו5 יח"ל פיזיקה או לא (אין אף מקצוע אחר ב"מעמד" הזה, אפילו לא כימיה או מחשבים). ללומדי פיזיקה יש כנראה סיכויי קבלה טובים יותר והם גם מקבלים בונוס בחישוב ממוצע הבגרות. בכל מקרה מי שלא לומד/ת פיזיקה מורחב בתיכון נדרש/ת לעשות מכינה בפיזיקה לפני תחילת הלימודים באוניברסיטה ולהשלים בזמן קצר את חומר הלימוד לבגרות (אז אם כבר, עדיף ללמוד את זה בתיכון...). היא אמרה משהו שהפתיע אותי, שממוצע הציונים בפיזיקה הוא גבוה, כלומר בעצם, העובדה שזהו מקצוע קשה לא משפיעה לשלילה על ממוצע הבגרות לתלמידים (לטענתה, לעיתים אפילו משפרת אותו).
אושרה לרר, האחראית לשיוויון בין המינים במשרד החינוך, נתנה הרצאה עם הרבה "פילפל" (ויש אפילו נשים שהדברים הישירים שהיא אמרה גרמו להן אי נוחות). היא הבהירה לנו, שמצב השיוויון המגדרי בארץ הינו בהדרדרות בניגוד למה שחושבים (אנחנו מקום 56 בעולם, ירדנו 21 מקומות ב7 השנים האחרונות!). היא דיברה על המסרים של "משטרת היופי" שמשפיעים לשלילה על הבנות, והזכירה את סרטי וולט דיסני כדוגמא רעה למסרים של: "תהיי יפה ותשתקי", או "הדבר היחיד שחשוב בחיים זה להתחתן עם הנסיך". היא דיברה על הבדלים בין המינים ועל הויכוח האם ההבדלים מולדים או נרכשים ומה ההשפעה של הסביבה על הבנים והבנות.
בהמשך היתה קצינה בדרגת אלוף מאכ"א, שהסבירה על ההשפעה של מה שלומדים בתיכון על התפקיד בצבא, היא לרוב השתמשה במונחים צבאיים, שלמרות שהיא פירשה אותם, הם לא היו מובנים ו/או מעניינים לבנות בכיתה ט' ... ובכל זאת המסר עבר.
בסוף השתתפנו בהרצאה מרתקת של דר' הגר לנדסמן ממכון ויצמן בנושא המחקר על הנייטרינו שהיא עושה באנטארקטיקה, שם היתה כבר 3 פעמים למשך חודש בכל פעם.
המסרים לאורך כל הכנס היו:
  • לימודי הפיזיקה מוערכים בכל מקום אליו מגיעים אחר כך והם פותחים דלתות שהנערות אפילו עוד לא יכולות לדמיין אותן כרגע.
  • כשלומדים פיזיקה התפיסה על העולם וההבנה שלנו את העולם משתנה, מגלים תמונה שלמה ומרגשת של העולם והתופעות סביבנו.
  • לימודי הפיזיקה מעניקים יכולת לפתח כישורי חשיבה, אבל לא צריך להיות איינשטיין כדי ללמוד פיזיקה.
  • יש זמן לעסוק גם בפעילויות אחרות כשלומדים פיזיקה (חוגים, תחביבים, מועצת תלמידים, צופים ועוד).
  • למרות התדמית של המקצוע הקשה שצריך ללמוד בו הרבה שעות, תלמידים במגמות כמו מוזיקה ותאטרון משקיעים הרבה יותר שעות.
  • ההתמודדות עם האתגר שבלימודי פיזיקה מחזקת אותך ואת לומדת על עצמך שאת מתמודדת עם אתגרים בהצלחה.

הפרטית שלי התרשמה לחיוב מהערב הזה ואמרה שזה לא הרגיש כאילו זו פרסומת למגמת הפיזיקה, אלא היה שימוש בעובדות ובנסיון של אנשים מהשטח כך שזה היה אותנטי ומרשים, והיא מבינה מה החשיבות של לימודי פיזיקה.