יום שבת, 21 בנובמבר 2015

מה באמת קורה כשעושים שיעורי מתמטיקה נפרדים לבנות ולבנים בתיכון?

דיברתי לא מזמן עם אינה, מורה למתמטיקה בחטיבה העליונה כבר כ15 שנה, בבית ספר "הר וגיא" בצפון הרחוק. לפני כ10 שנים בעקבות צורך לפצל את כיתת המתמטיקה לשתי כיתות (כי היא עברה את 40 התלמידים), הוחלט לעשות ניסוי ולפצל לכיתות לפי מגדר (בנים ובנות בנפרד), בהתחלה התלמידים התלוננו ולא הבינו למה ("מה, אנחנו בית ספר דתי?") אבל בהמשך היו מרוצים וגם המורים. לא נעשה שם מחקר מדעי, אבל ההשפעה המרכזית היתה ירידה בעזיבה של בנות מ5 יח"ל ל4 יח"ל כמו שקורה לעיתים קרובות. כתוצאה מההפרדה, המורים היו צריכים להתאים את עצמם ואת ההוראה שלהם לפי מגדר הכיתה.
אז הנה רשימה של הכללות לגבי אופן הלמידה של בנים ושל בנות בשיעורי מתמטיקה מרשמיה של מורה אחת:

בנים:
אוהבים תחרות
מאבדים סבלנות אם פותרים יותר מידי תרגילים על הלוח
מפרגנים יותר, זורמים יותר
יותר בעיות משמעת מאשר בכיתת בנות, אבל כאשר הם נפרדים מהבנות ואין להם את הקהל (הבנות) להרשים, הם עושים פחות בעיות משמעת מאשר בכיתה מעורבת ואז הם עסוקים יותר בלמידה
קולטים נושא על ידי הבנת הרעיון עצמו ופחות תרגול
המורים צריכים הרבה אנרגיות, יכולת שליטה בכיתה ולמידה בקצב מהיר יותר
בנות:
מתלוננות יותר
לא אוהבות תחרות, מעדיפות לפתור כולן ביחד
קולטות נושא על ידי תרגול 
המורים צריכים הרבה סבלנות

כבר לפני כמה שנים ירד מספר תלמידי המתמטיקה ב5 יח"ל מתחת ל40 ולכן אי אפשר היה להצדיק פתיחת כיתה נוספת, לכן לא המשיכו את הפיצול ב5 יח"ל ועשו אותו ב4 יח"ל שם הכיתה היתה גדולה, גם שם היו תוצאות טובות. אך לאחרונה בבית הספר המסוים הזה יש משמעותית יותר בנות ב4 יח"ל מאשר בנים ולכן פיצול הכיתה לא היה רלוונטי (כי לא הוגן לתת למורה אחד כיתה קטנה ולמורה אחר כיתה גדולה). אז הם החליטו לפצל את כיתות 3 י"חל שם יש הרבה תלמידים, כיתה אחת בנים, כיתה אחת בנות וכיתה אחת מעורבת. ההשפעה המרכזית היא התאמת המורים לאופן למידה המותאם יותר לבנות, כאשר זו כיתת בנות. ואם אתם שואלים למה זה טוב? אז התשובה של אינה היא, שכל מורה צריך ללמד שנה אחת כיתת בנים ושנה אחת כיתת בנות, רק אחר כך הוא יוכל בכיתה מעורבת לתת את המענה הנכון גם לבנים וגם לבנות (כיוון שהאפקט בכיתה חד מגדרית בולט הרבה יותר).

לסיכום, אינה אומרת שזה שיוויון הזדמנויות אמיתי - לתת לכל אחד את מה שהוא זקוק לו (לא לתת לכולם אותו דבר).

בעבר כבר כתבתי על פיצול כיתות לפי מגדר ברשומה הזו, עם שיקולי בעד ונגד.
אני קוראת כאן למנהלי/ות בתי ספר ורכזי/ות מתמטיקה לשקול הפרדה של כיתות מתמטיקה בתיכון לפי מגדר ולראות מה ההשפעה בבית הספר שלהם. עוד לא קראתי על מחקר שבו היו להפרדה כזו חסרונות כאלה שלא מצדיקים נסיון כזה, להפך, שמעתי על יתרונות.

יום שבת, 24 באוקטובר 2015

האם הנורמה היא גבר?

הפעם רציתי לכתוב לא על התיחסות של נשים למדעים אלא התיחסות של מחקרים מדעיים לנשים ולגברים וכן להבדלי מין ומגדר באופן כללי.

באופן מקובל במחקרים חברתיים ישנה התיחסות להבדלים בין גברים לנשים, אך לא בתחומים רבים אחרים. התחום הבולט ביותר בו במחקרים מדעיים לא היתה התיחסות מספקת להבדלים בין המינים הוא הרפואה. האם ידעתם שהתרופות בעבר נבדקו על גברים בלבד (כאילו הם הנורמה - זוהי דמות האדם הרגיל...), או על גברים ונשים ללא ניתוח נפרד של תוצאות לפי מין וכך נתגלו מאוחר מידי הבדלים כגון: שהתקפי לב אצל נשים מאופיינים בספמטומים שונים מאלו של גברים, יש גם תרופות מסוימות שהתגלה רק לאחר השימוש בהן שהן מסכנות חיים של נשים, אך לא של גברים (תרופות אלו כמובן הוצאו משימוש כבר), וידוע גם שמחלות מסוימות מופיעות בתדירות גבוהה יותר אצל גברים או אצל נשים, גם אם המחלה איננה קשורה במערכת הרבייה (ניתן לראות סרט של TEDX שמסביר את הנושא).

היום המצב הולך ומשתפר אך לא נעשה עדיין באופן גורף ככלל בסיסי לכל מחקר בתחום הרפואה, זוהי המלצה באיחוד האירופי למשל, אבל לא בכל מקום. לדעתי, אין לקבל אף מחקר שלא מציין שניתנה התיחסות להבדלי מין ומפרט האם נמצא או לא נמצא הבדל. 
באתר הבא תוכלו לראות פירוט של תחומים שבהם היה רצוי לבדוק הבדלים של מגדר ומין, למשל בתחומים של הנדסה, מדעים וסביבה. הנה מספר דוגמאות: פיתוח אפליקציות בהתאמה לפי מגדר המשתמשים (למשל: התרגום בעברית הוא תמיד תרגום לזכר יחיד, במקרים בודדים לרבים, אבל ניתן היה להתאים למגדר המשתמש);  פיתוח פתרונות תחבורתיים שיקחו בחשבון את משתנה המגדר ועוד רבים.
למי שמבולבל מהמונחים מין ומגדר, הנה הסבר קצר: מין הוא משתנה שרלוונטי במקרה שההתיחסות היא ביולוגית, למשל טיפול רפואי. ומגדר מייצג הבדל בין גברים לנשים שהוא לא ביולוגי, אלא חברתי, כמו למשל שימוש שונה של גברים ושל נשים באפליקציה מסוימת. 
את הסרטון הבא מצאתי באתר של ארגון צרפתי בשם WAX שמעודד נשים למדעים, הוא מסביר בקצרה את הנושא:


וגם אתם, במחקר הבא שתקראו, או שתבצעו, שימו לב, האם משתני המין או המגדר נבדקו, האם היתה התיחסות אליהם בדרך כלשהי?

יום שלישי, 13 באוקטובר 2015

מגמת אלקטרוניקה רק לבנים


אני מעתיקה כאן את מיכתבה של אנונימית שפורסם באתר הפייסבוק מפסיקות לשתוק-נלחמות למען החופש והשוויון:
שלום 
אני תלמידה בבית ספר דתי כיתה י׳
בכיתה ט (שנה שעברה) פנינו למנהל להתייעץ על איזו מגמה לקחת. אני לומדת בבית ספר קטן ויש בו רק 5 מגמות.
והתברר לנו שמגמת אלקטרוניקה פתוחה אך ורק לבנים בבית הספר
וששאלנו למה המנהל הסביר שבנות בדכ לא הולכות למגמה הזאת כי אלקטרוניקה זה מקצוע לבנים ואנחנו צריכות ללכת לביולוגיה.


ביקשנו מהמנהל גם לעשות שתי מגמות והוא הסביר שבבית הספר אין אפשרות לעשות שתי מגמות.
המשכנו לגשת אליו המשך השנה שוב ושוב על כך שזאת זכותינו לגשת לכל מגמה בבית הספר ולמה שאני לא אוכל לגשת למגמה מסוימת רק בגלל שאני בת?!
המנהל אמר שזה בית ספר דתי ואי אפשר לערבב בנים ובנות ביחד בכיתה.
אבל בכל המגמות וההקבצות אנחנו יחד אז למה באלקטרוניקה לא?
אז המנהל פתח מגמת פיזיקה שהיא טובה מאוד.
אבל למה לא אלקטרוניקה??
אהה וגם אנחנו חפרנו לו במשך חצי שנה אולי יותר שיתן אפשרות לעשות שתי מגמות.
והוא נתן את האפשרות הזאת לעשות גם אלקטרוניקה וגם פיזיקה אבל מה?
רק לבנים!
התחילה השנה הזאת ופנינו שוב למנהל והוא טען שוב שזה מקצוע לבנים ושנעשה מגמת פיזיקה או ביולוגיה שזאת מגמה לבנות 
אבל בשנה שעברה היו בנים במגמת ביולוגיה, זאת אומרת שאם בן רוצה לגשת למגמת ביולוגיה ( מגמת בנות) הוא יכול. אבל אם אני רוצה לגשת למגמת אלקטרוניקה ( מגמת בנים) אני לא יכולה.
וכששאלתי את המנהל למה אני לא יכולה, הוא אמר לי משפט פשוט ״כי את בת״
אז בעצם כל המגמות הטובות מאוד כמו אלקטרוניקה, או האפשרות לעשות אלקטרוניקה וגם פיזיקה הם פתוחות אל ורק לבנים. אז מה בעצם מנהל, איש חינוך, בן אדם שאמור להיות מודל לחיקוי בעייני בני הנוער שהוא מלמד, מה הוא מלמד אותם ?
שבנים יותר טובים מבנות יותר חכמים מבנות ולכן הם יכולים לגשת למגמות כאלה ואחרות ובנות לא יכולות?
מה אני אמורה להרגיש שהמנהל שלי עומד מולי ואומר שאני לא יכולה לגשת למגמה אך ורק בגלל המין שלי?






קשה להאמין שכך מגיב מנהל בית ספר לתלמידה, שילחו לי דוגמאות נוספות אם אתם שומעים על כאלה..

יום שני, 5 באוקטובר 2015

נערה בת 16 פיתחה בדיקה לאבחון מחלת האבולה

מצרפת כאן מידע שנכתב באתר הפייסבוק של "מדע זה לבנות"
אוליביה האליסי מקונטיקט היא תלמידת כיתה י' בתיכון שזכתה השבוע בתחרות Google Science Fair השנתית, על פיתוח בדיקה המאפשרת לאבחן את מחלת האבולה בחולים בתוך כ-30 דקות, ולפני שהחולה מציג את הסימפטומים. כלי הבדיקה עמידים ואינם רגישים לחום, וזהו פתרון מצויין בעיקר במדינות אפריקה החמות שאינן מצויידות תשתית רפואית מתקדמת (ניתן לקרוא בפירוט על המחקר ועל כלי הבדיקה שפיתחה בקישור הבא). הפיתוח פותח פתח לאיתור ואבחון מהיר של מחלות נוספות שנוטות להתפשט כמגפות במדינות לא מפותחות כגון HIV, מחלת הליים ועוד ויכולות להציל את חייהם של מיליונים בזכות האפשרות לזיהוי מוקדם ומהיר. היילי זכתה במלגה בשווי 50,000$. תחרות Google Science Fair היא תחרות שנתית המעודדת בני נוער בכל העולם לפתח פתרונות מדעיים לבעיות המטרידות את העולם.
פרטים נוספים באתר Smart Girls







יום ראשון, 27 בספטמבר 2015

מה לשירותים ולבנות במדעים?

אמא של ילדה בבית הספר היסודי בו לומדת הבת שלי, שיודעת שעידוד בנות למדעים וטכנולוגיה חשוב לי, סיפרה לי שכדאי להכנס לשרותי הבנים והבנות בבית הספר.
נכנסתי, ואת התמונות אתם יכולים לראות כאן (איכות הצילום לא משהו, אבל מבינים את הרעיון). נחשו אצל מי רואים ציורים מקסימים של מערכת השמש ואצל מי רואים ציורים מושקעים של פיות?...
מי שמכיר אותי אישית, יודע שאין לי שום דבר נגד פיות, להיפך, עדיין תלויות פיות אנתרופוסופיות אצלנו בחדר הילדים, אבל נראה לי שההסללה החברתית של בנים למדעים ובנות לחלומות צריכה טיפול בכל הרמות. מהגן, שם הגננות מתיחסות שונה לבנים ולבנות בהפניה למשחקים ובעידוד תפקידים מגדריים, דרך בתי הספר היסודיים וכמובן גם בהמשך.
אשמח לקבל ולפרסם דוגמאות נוספות להסללה שונה לבנים ולבנות כבר בגיל הצעיר.

 

יום שבת, 29 באוגוסט 2015

ערכת משחק לעידוד ילדות ונערות להשתלב בתחום המדע

ערכת משחק לעידוד ילדות ונערות להשתלב בתחום המדע נבנתה על ידי ישראלית (יעל שוסטר) ונמצאת בשלב גיוס המונים, עוד 4 ימים לגיוס
https://www.kickstarter.com/…/the-knowitalls-science-toys-f…
פרטים על המוצר בעברית:
http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001060744

יום שישי, 21 באוגוסט 2015

5 טיפים שיעזרו לכם להצמיח מהנדסות (קישור לכתבה)

מתוך כתבה ב"זמן חינוך" שנכתבה על ידי MindCet:
הכתבה מפרטת דרכים לצמצום הפער המגדרי בעולם המדעי-טכנולוגי. ההמלצות נובעות מתוך מסקנות של מחקר של דר' אורנה לביא מMindCET שצפתה ב5 מורים לפיזיקה שבכיתתם יש איזון מגדרי. המלצות אלה מביאות גם להגדלה של כמות תלמידי המגמה (בנים ובנות).
אני מתמצתת אותם כאן, אבל ממליצה לקרוא את הכתבה במלואה:

  • צרו יחסים אישיים ומשמעותיים עם התלמידים 
  • חברו את נושא הלימוד לעולם התוכן של התלמידים
  • עודדו יחסים קבוצתיים במגמה ולכידות קבוצתית
  • הגדרה של כללי התנהגות ודרישות לימודיות ברורות
  • הקפידו על סדר וארגון
עקרונות אלו משפרים את הלמידה של תלמידים ותלמידות כאחד, אך תלמידות נפגעות יותר כאשר מרכיבים אלו חסרים, לעיתים קרובות עקב פקפוק ביכולות.