יום שישי, 19 באפריל 2013

אמת או בדיה (וגם "מה קורה להם בין גיל 10 ל14")

מסמך שפורסם באתר מוזיאון המדע בירושלים שנקרא: אמת או בדיה - עשר שאלות על מדע מסכם ראיות מחקריות איכותיות ועדכניות מרחבי העולם הנוגעות לחינוך מדעי ומתמטי ומעלה המלצות לשינוי. באמצעות עשר שאלות בנוסח "אמת או בדיה", מוצגים טיעונים בזכות החשיבות הרבה של הטמעת המודעות לקריירות בתחומי המדע והטכנולוגיה בתוך תוכנית הלימודים הכללית של בתי הספר.
מתוך המסמך: 
ראיות מסקר גדול שנערך בבריטניה מעלות שנקודת הזמן שבה ילדים מחליטים ש"מדע זה לא בשבילי" היא בגילאים 10-14. הגברת ההתעניינות של צעירים במדע או בהפיכתו לתחום ”כיפי“ יותר לא תעזור כאשר קיים נתק בין ההתעניינות והשאיפות. המחקרים מראים שאפילו אלה שנהנים מלימודי מדע, ומצליחים בהם, עשויים להחליט כבר בגיל צעיר שמדע הוא לא בשבילם כיוון ששאיפותיהם מושפעות במידה רבה מהרקע החברתי שלהם ומנסיבות משפחתיות.

נשמע מייאש, נכון? אני רואה בזה דווקא את ההזדמנות. זה מצביע לנו על אחד המפתחות לשינוי: המשפחה, הסביבה והקשר עם השאיפות. אז בואו נדאג להשפיע על השאיפות של הצעירים והצעירות לכיוון הנכון מצד אחד וננסה להשפיע גם על ההורים מהצד השני. 
רעיונות בבקשה!

2 תגובות:

  1. שלום לכם

    אני אמא לשתי בנות שמתענינות במדעים. בבית שלנו באופן טבעי מתענינים במדע.
    אנחנו מנויים על גלילאו צעיר; אנחנו רואים סדרות מדע בדיוני בטלויזיה (לא אימה רק מדע בדיוני); אני שומעת תוכניות מדע ברדיו (מדע וטכנולוגיה בעולם); אני עוקבת בשימחה אחרי חדשות של נאס"א ומספרת לבנות על כל גילוי מענין אפשרי. אני עוקבת אחרי חדשות עולם המדע - כל הקשור לתגליות חלקיקים וגם כאלו בביולוגיה - אם הן מספיק מענינות.
    הבת הצעירה שלי (בת 11 ) גילתה מגיל צעיר יכולת מרחבית גבוהה, בפאזלים, בלגו, בבנייה תלת מימדית, וגם במתמטיקה אינטואטיבית. לכן מגיל צעיר היא בחוג לגו הנדסי (מכיתה א-ד) ואחר כך בחוג רובוטיקה. גם השנה בכיתה ו' היא משתתפת בחוג רובוטיקה. הבעיה היא שנה הבאה. אנחנו תושבי רחובות ובכיתות ז' + ח' אין חוגים של רובוטיקה לילדים. גם בביה"ס אין רובוטיקה. העשרה זו ניתנת רק מכיתות ט ומעלה.
    לאן לפנות? האם יש חוגים/ תוכניות עידוד אפילו בחיפה בחופשים? נאמר בחופש חנוכה/ פסח/ סוכות/בחופש הגדול לגילאים ז+ ח?
    לטעמי צריך לעניין את הילדים בגילאים מוקדמים. אחרת, אין טעם לתת מענקים לדוקטורינטים. אף אחד לא תגיעה ללמוד לדוקטורט, אם לא יתנו לה עידוד כבר בגיל צעיר. העובדה היא שכדי לענין את הילדים במדעים יש לשלם הרבה כסף, לחוגים, למגזינים וכדומה. זאת עוד לפני כל העבודה שיש לעשות כדי לתקן את הבלאגן שיוצר בית הספר. בנותי נתקלו הרבה פעמים בילדים שהסבירו להן ש"בנות לא יכולות לבנות רובוטים ולא יכולות לשחק כדורגל".
    ביתי הבכורה בת ה-15.5 כבר "מסודרת" בבית ספר למדעים בלוד (עתיד). שם סוף סוף מצאה את מקומה בין ילדים שמתענינים במדעים ולא בקניות בקניון.
    אנא עיזרו לי למצא לפחות חוג לחופשים בכיתות ז + ח לביתי הצעירה.
    תודה מראש
    אסנת

    השבמחק
  2. אסנת שלום,
    תודה ששיתפת אותנו. אני מבינה לליבך וגם מסכימה איתך שיש לעשות הרבה ומגילאים צעירים כדי לעודד בנות לתחומים אלו.
    חוגים ראשונים שעולים לי בראש ושווים בדיקה הם רובוטיכיף (אולי זה החוג שהילדה רשומה אליו עכשיו), שמעתי גם על "המהנדסים הצעירים" או משהו דומה. מעבר לכך יש עמותה חדשה בשם "פיסגה" (http://www.pisgacyber.co.il/) שעושה חוגים בתחום הסייבר לגילאי ג עד י' ברחבי הארץ. בחופשים יש קיטנות מסוגים שונים, אין לי כרגע המלצה מסוימת, כדאי לבדוק במוזיאוני המדע אם יש משהו מתאים. אם היא ממש בקטע של הרובוטיקה, הייתי מנסה בשנה הבאה להכניס אותה לחוג רובוטיקה העשרה גם אם הוא מוגדר לכיתות ט' (רק להיות מודעים לפער הגילאים מבחינה חברתית). שתפי אותי אם מצאת משהו.
    ליאור

    השבמחק