יום חמישי, 11 ביולי 2013

"צלקות" של חשבון

בשבוע שעבר השתתפתי בכנס הארצי של החינוך המתמטי בבית הספר היסודי. בהרצאות הפתיחה דיברה גם פרופ' עופרה מייזלס שהיא יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך. היא התייחסה ללימודי המתמטיקה בבית הספר היסודי והדגישה למורים, שהציפייה שלה היא, שבסוף שנות בית הספר היסודי יותר תלמידים יאהבו מתמטיקה ופחות תלמידים יתמודדו עם קשיים במקצוע זה. כיום בסביבות כ-50% מתמודדים עם קשיים כבר בתחילת חטיבת הביניים ומעל 60% לא אוהבים את המקצוע וביניהם גם תלמידים שבחרו ללמוד מתמטיקה באופן מוגבר. כלומר מעבר לעובדה שכמות התלמידים שלומדים מתמטיקה 5 יח"ל ירדה מ13,000 ל9,000, יש בעיה של מקצוע שנחשב מאוד חשוב אך גם מאוד קשה ויש נטייה לא לאהוב אותו. כאשר היא פוגשת נער או נערה שמסוגלים להגיד על בעיה מתמטית שהיא בעיה "יפה" (בדרך כלל אנחנו משתמשים במושג "יפה" בתחום האסתטיקה...), זה אומר שהנער/ה הם בעלי יכולות מתמטיות וגם אוהבים מתמטיקה. לסיכום, היא ביקשה מהמורים שלא ישאירו "צלקות" של לימודי המתמטיקה אצל התלמידים (שאותן חלקם סוחבים לאורך כל חייהם), ולדאוג במקום הראשון לכך שהתלמידים יראו במתמטיקה מקצוע פחות מפחיד, כזה שאפשר להצליח בו וגם לאהוב אותו, אחר כך תבוא ההצלחה במבחנים.
שמחתי לשמוע, שכך מתייחסת יו"ר המזכירות הפדגוגית לנושא המתמטיקה. הורים שסבלו מ"צלקות" מעבירים לעיתים לילדיהם את ה"פחד" ממתמטיקה. הורים ומורים מתייחסים למתמטיקה כמקצוע קשה ולא תמיד מאמינים ביכולתן ובכישוריהן של התלמידות ללמוד את המקצוע בהצלחה. הלוואי שנצליח לשבור את המעגל הזה ולמצוא את הדרכים ללמד מתמטיקה כך שהתלמידים גם יבינו יותר טוב וגם יהנו (ולכן אני עוסקת גם בזה..).

2 תגובות:

  1. מסתבר שגם מורים נושאים צלקות. הבן שלי (בכיתה ב') נתקל בשאלה במתמטיקה, שהוא לא ידע להשיב עליה. גם אני לא ידעתי (כי חשבתי בראש של מתמטיקאית). גם המורה לא ידעה, ולא היה אכפת לה בכלל. שלחתי מייל להוצאה. דיברתי עם זאת שכותבת את הספרים (משיחה קצרה אני יכולה לומר שהתרשמתי שהיא מחנכת בנשמתה, מהסוג שקשה למצוא). היא נתנה לי תשובה, ואמרה שתדאג שהמדריכה של בית הספר, תראה למה למורה לא אכפת (דרך אגב, הפתרון הופיע במדריך למורה של הספר). אז מה אפשר לדרוש מהתלמידים אם למורה לא אכפת? (ושלא תבינו לא נכון - באופן כללי אני אוהבת את המורה של הבן שלי, ומעריכה אותה).

    השבמחק
  2. אכן, יש לא מעט מורים שנושאים את הצלקות ומחוסר ברירה הם מלמדים חשבון בכיתות היסודי, וכיוון שכך זה לא נעשה בצורה מספיק מקצועית.
    ממליצה להורים לקרוא את הספר: "חשבון להורים" של רון אהרוני (מתאים לכל ההורים, מסביר עקרונות בהוראת החשבון בצורה בהירה ונעימה). למורים מומלץ גם הספר של פרופ' רז קופרמן: ‎"מתמטיקה של בית ספר יסודי - לגלות מחדש, להבין, ללמד ולאהוב".

    השבמחק