רציתי להביא לפניכם תקציר של מחקר של פרופ' צביה מרקוביץ ופרופ' הלן פורגז בנוגע לאמונות של בנים ובנות בבית ספר יסודי בנוגע למתמטיקה.
במחקרים רבים נמצא כי יש הבדלים בהשגים במתמטקה לטובת הבנים, אבל בניתוח של תוצאות פיזה ניתן היה גם לבדוק הבדלים בין מדינות ושם נמצא כי במדינות כמו שבדיה, דנמרק ונורבגיה הבנות הצליחו לא פחות טוב מהבנים. החוקרים טוענים כי בנות מצליחות יותר במתמטיקה בסביבה חברתית שוויונית, לעיתים הן מצליחות אף יותר מהבנים, וכי אין פער מגדרי במדינות שבהן יש לנשים שוויון מלא בזמינות למשאבים ולהזדמנויות. יש הטוענים כי הפער מושפע מסגנון הלמידה השונה של שני המינים.
במחקר של מרקוביץ ופורגז נמצא כי גם בנים וגם בנות חושבים כי חשוב מאוד ללמוד מתמטיקה ולהיות טובים במתמטיקה, אבל התפיסה העצמית של הבנות בנוגע ליכולותיהן במתמטיקה נמוכה מזו של הבנים כבר בבית הספר היסודי, לכן כבר בשלב זה יש לשים לב ולהראות לבנות כי הן טובות במתמטיקה לא פחות מהבנים.
כדי לקרוא את כל ציטוטי תלמידים (שחלקם משעשעים) אפנה אתכם למחקר, אך אתן כמה דוגמאות:
כרבע מהתלמידים מזהים את המתמטיקה עם חכמה. הם בחרו בחיה חכמה, לדעתם, אשר משליכה על הצורך בחכמה כדי לעסוק במתמטיקה (למשל: פיל, דולפין, ינשוף...).
"חתול, כי חתול הוא חיה חכמה"; "אריה, בגלל שמתמטיקה זה דבר לחכמים ואריה הוא חכם"; "פיל, אני חושבת שפילים הם מאוד חכמים בגלל צורת החיים הנפלאה שלהם"; "דולפין, דולפין הוא חיה אינטליגנטית"; "חולדה, מפני שחולדה היא חיה חכמה מאוד וראו גם במעבדה בניסויים שהיא חכמה מאוד"; "ינשוף, מתמטיקה זה לחכמים וינשוף הוא חכם"; "ינשוף, מכיוון שינשוף הוא חיה חכמה כמו אנשים שעוסקים במתמטיקה ומדויקת כמו המתמטיקה"; "ארנב, ארנב עם משקפיים מעליסה בארץ הפלאות, כי הוא נראה חכם" .
מעניין לציין כי אחוז הבנות אשר קישרו בין מתמטיקה לחכמה גבוה מאחוז הבנים, הן בכיתה ד הן בכיתה ו, כלומר הבנות יותר מהבנים חושבות כי צריך להיות חכם כדי לעסוק במתמטיקה.
מניתוח התשובות ניכר כי יש כ13% מהתלמידים שאינם אוהבים את לימודי המתמטיקה כבר בבית ספר יסודי והביעו באמצעות החיה יחס שלילי כלפי מתמטיקה, ובשתי שכבות הגיל אחוז הבנים שהביעו יחס שלילי היה גבוה יותר מאחוז הבנות. דוגמאות: "בואש, כי זה מעצבן ומסריח" ; "ג'מוס, מתמטיקה מעצבנת כל כך ורעה" ; "שור, בגלל ששור מתעצבן במתמטיקה כי הרמה יותר מדי קשה" ; "עכביש, בגלל שהוא מעצבן ומכוער בדיוק כמו המתמטיקה" ; "נחש, כאילו הרעל שלו הוא תרגילים קשים מאוד" ; "קיפוד ים, קיפוד ים עוקץ אותך. אתה הולך לבית חולים וזה הורס לך את היום, וכששומעים מתמטיקה זה גם הורס לך את היום" ; "קרצייה, כי קרצייה מציקה לך כל הזמן וחשבון מציק לך כל הזמן" ;
מקווה שנתון זה ישתנה כשיותר תלמידים ילמדו מתמטיקה בעזרת התוכנה "עשר אצבעות" (גילוי נאות: אני עובדת בחברה שמפתחת אותה), הם יבינו את המתמטיקה טוב יותר ולא רק את הטכניקה, וגם יהנו מהפעילויות המשחקיות.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה