יום רביעי, 12 בפברואר 2014

למה בכלל ללמוד פיזיקה לבגרות?

ביום חמישי האחרון, יצאתי מוקדם יותר מהעבודה, לקחתי את בת העשרה שלי מבית הספר ונסענו לכנס "בנות בוחרות פיזיקה" במכון ויצמן. (תקציר המסרים מהכנס מודגש למטה). 
הגענו קצת מאוחר לכן הפסדנו את דברי הפתיחה וגילינו אולם מלא מפה לפה במאות נערות, שהגיעו ממש מכל רחבי הארץ, אפילו מדימונה ומבית ג'אן. אחרי הפתיחה היו שלוש בחורות שסיפרו את סיפורן, כולן למדו פיזיקה 5 יח"ל כמובן. אחת  היא כיום כתבת בגל"צ וכך הבהירה, שגם אם לומדים פיזיקה זה לא אומר שבהכרח עוסקים בתחום בהמשך, אבל זה פותח דלתות לעתיד; אחרת לומדת באוניברסיטה מתמטיקה ופיזיקה, ושלישית למדה גם הסטוריה 5 יח"ל ומאוחר יותר היתה גם בקורס חובלים (האישה הראשונה שסיימה קורס חובלים במגמת אלקטרוניקה) ולומדת כיום משפטים, בקיצור - התרשמנו! 
בשלב הבא בתוכנית הכנס, היתה מורה למדעים שלמרות הבעיות הטכניות שהיו עם המקרן בזמן המצגת שלה, היא התמודדה עם זה בקלילות והציגה את תוכנית הלימודים (קצת מהר מידי לטעמי). היא גם הוכיחה לנערות בקהל שבקבלה לאוניברסיטאות לתחומי מדע וטכנולוגיה, מה שחשוב הוא האם למדת 5 יח"ל מתמטיקה ו5 יח"ל פיזיקה או לא (אין אף מקצוע אחר ב"מעמד" הזה, אפילו לא כימיה או מחשבים). ללומדי פיזיקה יש כנראה סיכויי קבלה טובים יותר והם גם מקבלים בונוס בחישוב ממוצע הבגרות. בכל מקרה מי שלא לומד/ת פיזיקה מורחב בתיכון נדרש/ת לעשות מכינה בפיזיקה לפני תחילת הלימודים באוניברסיטה ולהשלים בזמן קצר את חומר הלימוד לבגרות (אז אם כבר, עדיף ללמוד את זה בתיכון...). היא אמרה משהו שהפתיע אותי, שממוצע הציונים בפיזיקה הוא גבוה, כלומר בעצם, העובדה שזהו מקצוע קשה לא משפיעה לשלילה על ממוצע הבגרות לתלמידים (לטענתה, לעיתים אפילו משפרת אותו).
אושרה לרר, האחראית לשיוויון בין המינים במשרד החינוך, נתנה הרצאה עם הרבה "פילפל" (ויש אפילו נשים שהדברים הישירים שהיא אמרה גרמו להן אי נוחות). היא הבהירה לנו, שמצב השיוויון המגדרי בארץ הינו בהדרדרות בניגוד למה שחושבים (אנחנו מקום 56 בעולם, ירדנו 21 מקומות ב7 השנים האחרונות!). היא דיברה על המסרים של "משטרת היופי" שמשפיעים לשלילה על הבנות, והזכירה את סרטי וולט דיסני כדוגמא רעה למסרים של: "תהיי יפה ותשתקי", או "הדבר היחיד שחשוב בחיים זה להתחתן עם הנסיך". היא דיברה על הבדלים בין המינים ועל הויכוח האם ההבדלים מולדים או נרכשים ומה ההשפעה של הסביבה על הבנים והבנות.
בהמשך היתה קצינה בדרגת אלוף מאכ"א, שהסבירה על ההשפעה של מה שלומדים בתיכון על התפקיד בצבא, היא לרוב השתמשה במונחים צבאיים, שלמרות שהיא פירשה אותם, הם לא היו מובנים ו/או מעניינים לבנות בכיתה ט' ... ובכל זאת המסר עבר.
בסוף השתתפנו בהרצאה מרתקת של דר' הגר לנדסמן ממכון ויצמן בנושא המחקר על הנייטרינו שהיא עושה באנטארקטיקה, שם היתה כבר 3 פעמים למשך חודש בכל פעם.
המסרים לאורך כל הכנס היו:
  • לימודי הפיזיקה מוערכים בכל מקום אליו מגיעים אחר כך והם פותחים דלתות שהנערות אפילו עוד לא יכולות לדמיין אותן כרגע.
  • כשלומדים פיזיקה התפיסה על העולם וההבנה שלנו את העולם משתנה, מגלים תמונה שלמה ומרגשת של העולם והתופעות סביבנו.
  • לימודי הפיזיקה מעניקים יכולת לפתח כישורי חשיבה, אבל לא צריך להיות איינשטיין כדי ללמוד פיזיקה.
  • יש זמן לעסוק גם בפעילויות אחרות כשלומדים פיזיקה (חוגים, תחביבים, מועצת תלמידים, צופים ועוד).
  • למרות התדמית של המקצוע הקשה שצריך ללמוד בו הרבה שעות, תלמידים במגמות כמו מוזיקה ותאטרון משקיעים הרבה יותר שעות.
  • ההתמודדות עם האתגר שבלימודי פיזיקה מחזקת אותך ואת לומדת על עצמך שאת מתמודדת עם אתגרים בהצלחה.

הפרטית שלי התרשמה לחיוב מהערב הזה ואמרה שזה לא הרגיש כאילו זו פרסומת למגמת הפיזיקה, אלא היה שימוש בעובדות ובנסיון של אנשים מהשטח כך שזה היה אותנטי ומרשים, והיא מבינה מה החשיבות של לימודי פיזיקה.

יום חמישי, 30 בינואר 2014

כשתגדלי תהיי מהנדסת....


על GoldiBlox קראתי כבר באפריל בשנה שעברה, ראיתי את הסרטון, שבעזרתו גייסה דבי סטרלינג בגיוס המונים, כסף למימון הפרויקט. המוצר היה אז במכולה בדרך מסין לארצות הברית ונמכר בהצלחה עוד לפני שבכלל הגיע לחנויות. המסר שדבי רוצה להעביר הוא, שמשחקים שמכוונים לילדות הם הרבה פעמים לא מאתגרים ומתמקדים בנסיכות. ולטענתה זו אחת הסיבות לכך שעדיין היום בעולם 87% מהמהנדסים הם גברים ורק 13% נשים (בארץ אחוז הנשים מעט יותר גבוה אך רחוק מאוד מה- 50% שהיינו מצפים למצוא). לא רק המשחקים משפיעים כמובן, אבל המשחקים הם חלק מההשפעה החברתית והתרבותית כבר מגיל צעיר. יש חברות שפשוט לקחו את המשחק הרגיל שהן ייצרו וצבעו אותו בורוד וגוונים רכים כדי להתאים לבנות, כמו חברת לגו למשל (ואף על פי שיש גם על זה הרבה ביקורת, מבחינתי אם זה מה שצריך כדי שיקנו לבנות משחקי הרכבה ובנייה, זה גם בסדר, למרות שהיה עדיף שבנות לא תפסולנה מראש משחקים שהם בצבעים  "של בנים"). דבי סטרלינג, יוזמת המוצר טוענת שלפעמים צריך גם יותר מזה, בגלל שלטענתה בנות אוהבות יותר סיפורים ומשחקי תפקידים ובנים אוהבים הרכבה, היא המציאה משחק שמשלב גם סיפור, שתוך כדי קריאת הסיפור בונים בעזרת חלקים מסתובבים, רצועות ומנואלה תוספת לסיפור. יש למשחק הצלחה רבה, והוא נמכר בטויס-אר-אס בארה"ב וגם באמזון (30$). לאחרונה הם הוציאו סרט נוסף (אפשר גם להקשיב ללא קול, מוזיקת הרקע מעצבנת...אבל המסר עובר ממש טוב), שאומר שהילדות רוצות משהו אחר חוץ ממשחקי נסיכות. הן רוצות ויכולות לבנות דברים מעניינים ומורכבים.
בהתחלה חשבתי לקנות את המשחק לבת הקטנה שלי (בת 8), אבל אחרי קריאה של התגובות של הקונים למשחק קצת נרתעתי. היו הרבה מתלהבים (באופן כללי יש הרבה מתלהבים מהרעיון), אבל יש הטוענים שהיישום קצת פחות מוצלח, הן מבחינת חלקים והן מבחינת האתגר לילדות הקצת יותר גדולות (המשחק מוגדר לגילאי 4-9). החלטתי לוותר (כי הסיפור באנגלית וזה דרש גם לנסות להביא את זה מארה"ב מה שהפך את הקנייה למורכבת יותר). אבל התחלתי לחפש מוצרים אחרים שיתאימו לילדות בגילה (ועל כך באחת הרשומות הבאות).

יום חמישי, 23 בינואר 2014

כנס "בנות בוחרות פיזיקה"

ביום חמישי ה-6 בפברואר יתקיים במכון ויצמן כנס "בנות בוחרות פיזיקה" ומיועד לתלמידות בכיתות ט'-י' המתלבטות אם לבחור בפיזיקה כמקצוע מורחב. הכניסה ללא תשלום אך מותנית בהרשמה מראש.
לתוכנית הכנס כנסו לקישור.
אני מתכננת להיות שם עם הבת שלי, ואתם?

יום רביעי, 15 בינואר 2014

מי נראית ככה בכלל?...

סרטון נוסף שיצא בנובמבר מראה לנו מה עושים לתמונות של דוגמניות בפוטושופ (תוכנה לתיקון תמונות), כדי שהן תראינה כמו שהן נראות במגזינים ובפרסומות. אתם מבינים, אפילו הדוגמניות היפות והחטובות ביותר, בכלל לא נראות כך במציאות...


וסרטון נוסף שמסביר את ההשפעה על החברה, על הנשים ועל נערות של תיקוני הפוטושופ הללו בתצלומי נשים במגזינים.



ועוד אחד של חברת Dove שלמרות היותה חברת קוסמטיקה היא מבקשת למסור מסרים אחרים לילדות, נערות ונשים (זה חלק מקמפיין שלם שנמשך כבר כמה שנים):

התפקיד שלכם המבוגרים הוא להפנים ואז לשים לב מה אנחנו משדרים לבנות שסביבנו.
דוגמא קטנה: כשהילדה החמודה לבושה בשמלה מיוחדת נכון שהתגובה הראשונית שלנו היא "איזו יפה את היום!", אבל בעצם, היה נכון יותר להגיד לה: "איזו שמלה חגיגית לבשת היום!" כי היא יפה תמיד, והשמלה היא קישוט....

על סרטונים רבים שאני מפרסמת אני קוראת מתוך האתר http://www.upworthy.com/
תציצו שם לפעמים.

יום ראשון, 5 בינואר 2014

המורה לרובוטיקה רוצה שהבנות תשבנה בצד כי צריך לנצח

המורה לרובוטיקה אמר לבנות לשבת בצד, כי יש תחרות (כנסו לקישור כדי לקרוא את הפרטים). כשאחת האמהות דיברה איתו הוא אישר את הפרטים והסביר: "יש תחרות בפברואר ואנחנו צריכים לנצח בתחרות. והבנות בכלל רוצות את זה. הוא אמר להן, לדבריו, שתתאזרנה בסבלנות ואחרי התחרות, הוא יתן להן לבנות קצת. עכשיו מתרכזים בלנצח."

האם זה רק הוא? שתפו אותי אם אתם שומעים על מקרים שבהם מורים או אנשי חינוך מתייחסים שונה לבנות ולבנים במקצועות מדעיים טכנולוגיים ולא מאפשרים להן למצות את כישוריהן. כבר שמעתי על "יועצות" בית ספריות שהמליצו לנערות ללמוד תקשורת 5 יח"ל במקום מדעים, כי כך הן תוכלנה להשיג ציון גבוה בלי להשקיע הרבה מאמץ (בטענה ש: "בשביל מה לך?..."), כשברור בשביל מה ה"יועצות" יועצות, כדי שציוני הבגרות הממוצעים של בית הספר יהיו גבוהים יותר...

יום רביעי, 1 בינואר 2014

לו קוראים משכנע ולה קוראים שתלטנית...

כבר ראיתם את הפרסומת של פנטן, שפורסמה בYouTube בנובמבר ומאז היו לה 16 מיליון צפיות? למרות שזו פרסומת ומטרתה לפרסם מוצר, הם ניסו גם להעביר מסר שמעבר.
אני ממליצה לצפות גם עם בני הנוער הפרטיים שלכם ולהסב את תשומת ליבם למילים באנגלית שמופיעות בכל מיני מקומות. יש כאן ביטוי למשהו שלא כולם שמים לב אליו, אך כאן הוא מוצג באופן שממחיש את ההבדלים בהתייחסות של אנשים להתנהגויות זהות, שנעשות על ידי נשים וגברים אך כאשר אישה עושה אותם הם נתפסים לרוב באופן שלילי.



יום שלישי, 24 בדצמבר 2013

חוויות מהשטח...

ביום חמישי שעבר הרציתי במשך יותר משעה לנערות בכיתה ט' באולפנת אמי"ת במסגרת המיזם "פנים למדע וטכנולוגיה" שעליו כתבתי בעבר, ומטרתו לעודד נערות אלו ללמוד מדעים וטכנולוגיה. הסברתי להן קצת לגבי ההבדל בין מדעים לטכנולוגיה, ואלו תחומי הנדסה קיימים - די ברור שהן לא שמעו לפני כן על רוב סוגי ההנדסות (חשמל, אזרחית, מכנית, סביבה, ביו-רפואה, ביו טכנולוגיה, תעשייה וניהול, מזון ועוד). ואז התחלתי את עיקר ההרצאה, בנושא: פיתוח אפליקציות. מי שמכיר אותי אולי מתפלא, הרי אני לא מתכנתת, אז מה לי ולפיתוח אפליקציות?... אולי זה בגלל שהחברה שבה אני עובדת מייצרת אפליקציות ואני יושבת בחדר עם 3 מפתחים ומפתחת אחת...אולי זה בגלל שכל התחום של משחקים רציניים ממש מעניין אותי (הרציתי לפני כשבועיים בכנס הקמת הסניף הישראלי של ארגון Games For Change)... ואולי זה בגלל שאני באמת מאמינה שאין סיבה שכלית לכך שיש כל כך מעט מתכנתות, וניתן למשוך צעירות לתחום אם הן תחשפנה לנושא.
מה שרציתי בעיקר הוא לעניין את הנערות בתחום של אפליקציות ומשחקים, לא רק כמשתמשות, אלא כנערות שיכולות להעלות רעיונות נפלאים למשחקים או אפליקציות, שיכולים לעשות שינוי בעולם ולהבין שהן יכולות ללמוד לתכנת ולעסוק בזה בעתיד. הצגתי להן את תוכנת ה-Scratch (מי שלא מכיר, זו תוכנה נפלאה ללימוד צעדים ראשונים בתכנות, היא חינמית ויש גם גרסא עברית).
שמחתי לדבר על הנושאים האלה, כי אני יודעת שלחלק מהבנות זה האיר עיניים בנוגע לאפשרויות בעתיד. אבל אני מרימה את הכובע בפני המורות (והמורים). היו רק כעשרים תלמידות אבל הן פטפטו בינהן והעירו הערות וזה לא היה פשוט להעביר מה שרציתי, קשה לי לדמיין איך זה היה עם 40 ילדים בכיתה...
דרך אגב, אנחנו מחפשים מרצים לשתי הרצאות, רצוי נשים (כי הרעיון הוא להראות להן שגם נשים עוסקות בזה), אם אפשרי בתחום רפואה, פיזיקה או הנדסה (אבל לא כימיה ולא חומרים). פנו אליי אם אתם מעוניינים/ות או אפילו מכירים מישהי שיכולה להתאים.